BMW B58B30 Turbocharger (M140i/M240i/340i/440i/540i/740i)
Bolt-on hybrid turbocharger for BMW with B58B30 engine designed to work with stock exhaust manifold and other engine units. Compatibility list written below.
Turbosystems upgrade turbocharger for BMW B58B30 features:
- reinforced thrust bearing;
- enlarged machined from the solid compressor wheels;
- enlarged turbine wheels;
- machined enlarged housings;
- new shafts;
- balanced on VSR;
BMW F32, F33, F36 420i, 428ix, 428i, 428ix N20 Downpipe (Utan katalysator)
BMW M5 / M8 F9x Turbochargers
Bolt-on solution for BMW M5 F90, M8 F91, M8 F92 with 4.4l S63B44T4 twin-turbocharged V8 engine.
designed to work with stock exhaust manifold and other engine units. Compatibility list written below.
Power range: up to 950hp
Beskrivning är tagen direkt från TurboSystems hemsida! Vi friskriver oss från eventuella felskrivningar
OBS: Vi skickar in din originalturbo till Turbossytems och får tillbaka en hybrid! Informera oss om du vill spara din originala turbo!
BMW N55 Turbocharger (Vacuum, Elektronisk)
OBS: Skicka gärna information om du har Vacuum eller elektronisk kontroll.
Bolt-on upgrade turbocharger for BMW models with N55 engine. Comes in two options - Stage 1 and Stage 2. Before ordering please make sure which option do you need - with vacuum control or eletronic.
Stage 1 features:
- improved bearing system helps hold heavy loads where standart bearings would fail;
- new billet compressor wheel. This enlarged impeller with improved design helps achieve wanted boost easier. Due to its better material and special production processes it is more reliable when used under high pressure;
- upgraded turbine wheel with shaft from stronger material and improved design. Enlarged base provides better flow;
- machined and fully refurbished housings;
- every rotating part of the turbocharger balanced, after full assembly turbocharger is ballanced on VSR;
- standart bearings replaced with dual ceramic ball bearing systems. It helps turbocharger spool better and allows to reach results faster.
- new billet compressor wheel. This enlarged impeller with improved design helps achieve wanted boost easier. Due to its better material and special production processes it is more reliable when used under high pressure;
- upgraded turbine wheel with shaft from stronger material and improved design. Enlarged base provides better flow;
- machined and fully refurbished housings;
- every rotating part of the turbocharger balanced, after full assembly turbocharger is ballanced on VSR;
BMW S55 Turbocharger Steg 1 (M2 Comp/M3/M4)
BMW M2 competition / M3 / M4 S55 Stage 1 upgrade turbochargers kit
SKU: TH_14M2341
€0.00Price
* Price is shown without VAT and shipping costs.
Bolt-on BMW upgrade turbocharger for BMW BMW M2 competition / M3 / M4 models. Easier power gain and better spool. Designed to work with stock exhaust manifold and other engine units. Compatibility list written below.
Turbosystems upgrade turbocharger for BMW BMW M2 competition / M3 / M4 S55 features:
- reinforced enlarged machined from the solid compressor wheels;
- larger turbine wheels;
- Refurbished housings;
- New shafts;
- Balanced on VSR;
BOOTMOD3 (TTM Custom Tune)
TuneTec Motorsport är tillgängliga att ge dig en Custom Tune handgjord från oss till din BMW!
Väck mer liv i bilen med en individuell mjukvara där vi är experter på att få till din mapp för svensk 98RON samt E85 mix!
OTS Mappar är justerade för att funka på alla bilar inom samma modell! Skillnaden mellan Custom och OTS (Off the Shelfs) Mappar är att vi justerar baserat på din bils motor och hårdvara. Skillnaden kan blir enorm och sträcker sig genom hela registret. Se till att få en individuell mjukvara om du vill få ut maximal prestanda inom säkerhetsmarginalerna!
OBS: Priserna varierar från bil till bil! Se till att skicka ett meddelande till oss så skickar vi offert och information!
Nedan väljer du vilken motor din BMW modell har ! Priserna är endast för steg 1! Har du en modifierad bil, såsom hårdvara eller andra medel för effektökning ber vi dig kontakta oss för en prisbild!
BOSCH ZR5TPP330 – BMW | N55 | S55 | S63
Identiska som NGK97506 med samma resultat då vi har testat båda!
När du ställer in din BMW N55, S55, S63TU rekommenderas att du använder 1-steg kallare tändstift. Vi har hittat BOSCH ZR5TPP330 som fungerar bra när dom gappas till lämplig specifikation. Om du kör mindre än 30 psi boost föreslår vi ett gap på 0,022-0,023 “. Vi har gått till 0,018” på vissa bilar med 30 + psi men i de flesta fall är det inte nödvändigt och kommer att orsaka grov tomgång i vissa fall. I de flesta fall går vi bara med 0,022-0,023.
OBS: S55 OEM-pluggar är mycket benägna att spricka även på originala fordon. Vissa har använt dem tidigare på sina N55-motorer utan att inse att värmeområdet är identiskt och de har faktiskt sämre kvalitet än N55 OEM-Stift. Vi föreslår inte att du använder S55 OEM-Stift när du ställer in dina motorer och BOSCH ZR5TPP330 har visat sig vara mycket bättre.
Catless 3″ Downpipes – BMW M2 COMP | M3 | M4
Crank Hub Capture Plate – BMW M2 COMP | M3 | M4
Frågor relaterade till det vanliga tredelade vevnavet på S55-motorn är allmänt kända, men inkluderar behovet av att säkerställa att OE-vevbulten inte kan lossna, vilket är en orsak till att vevnavets friktionsplattor börjar glida. Detta kan till och med hända originala S55or och därav är det väldigt smart att uppgradera Crank Hub Plattan då motorn kan ta skada.
MMR Performance-Capture Plate är tillverkad av T-6061 billetaluminium vilket skyddar huvudet på OE-vevbulten och förhindrar att den vrids eller kan lossas.
Crank Hub One Piece Fix – BMW M2 COMP | M3 | M4
Frågor relaterade till det vanliga tredelade vevnavet på S55-motorn är allmänt kända, men denna sker en fullständig installationen av MMR Performance enstaka vevnav och Capture Plate.
OE-enheternas friktionsplatta är kända för att glida, vilket gör att tidpunkten ändras tillräckligt för att kolv-till-ventilkontakt kan uppstå och, om inte helt standard samt inom garantiperioden, lämnar ägare med en mycket dyr reparationsräkning!
MMR känner till detta problem alldeles för bra, så MMR var engagerade i att utveckla en produkt som skulle säkerställa att ägare av standardeffekt har fullständig sinnesro, lika mycket som de som vill öka kraften och vridmomentet output utan att behöva oroa sig; MMR har konstruerat den mest omfattande lösningen på marknaden och till en av de mest övertygande prispunkterna.
MMR Performance vevnav i ett stycke är bearbetat från EN36 som har värmebehandlats med en 0,75 mm härdning, vilket gör den otroligt stark och hållbar.
Designen säkerställer att friktionsplattorna inte kan glida och med en ny vevbult som dras åt på rätt sätt och gör den ensam samt en väsentlig förbättring av tillförlitligheten jämfört med OE-versionen.
För den ultimata lösningen, som då också tar bort möjligheten för denna bult att kunna lossa, har vi konstruerat en extra plåtupptagningsplatta i aluminium som säkert rymmer hela vevbultens huvud, vilket gör det omöjligt för den att slira.
Noggrann design har också gjort det möjligt för oss att utveckla en lösning som är enkel att installera jämfört med vissa andra produkter eftersom det inte krävs någon borrning eller modifiering av OE-vevaxeln, vilket sparar tid och i slutändan också pengar.
MMR vevhubbssats finns i två former, med antingen vårt vevnav i ett stycke eller vårt vevnav i ett stycke tillsammans med vår "Capture Plate".
CSF DCT Växellådskylare – BMW S55 | M3 | M4
Tillverkad med CSF: s AC-kondensorteknik med en 26-graders flerkanalig mikrorör med höga tryck 26 mm.
Dual-pass högpresterande kärna med 10 kylrör jämfört med OEM single-pass med returrör 6 rördesign.
Design med fin densitet med flera lameller.
”Drop-in fit” som inte kräver några ändringar för att installera. Accepterar alla anslutande OEM-komponenter inklusive oljeledningsanslutningar, monteringsfästen och hölje / kanaler.
Lab testat med ~ 30% effektivare än OEM-kylaren.
Världens första och enda sanna "plug-and-play" uppgraderade DCT-Lådskylare för BMW S55-motorn i BMW F8x m3 / m4 (F80 m3, F82 / F83 m4).
CSF Frontmonterad Tryckluftskylare – BMW S55 M2 COMP | M3 | M4
CSF Frontmonterad Tryckluftskylare + Frontmonterad Värmeväxlare – BMW M2 COMP | M3 | M4
CSF Frontmonterad Tryckluftskylare:
- Världens första Cast Endtank-designade toppmonterade laddluftkylare för BMW S55-motorn i BMW F80 M3, F82 / F83 M4 och F87 M2
- Flera luftavdelare gjutna i båda heta / kalla ändtankar för optimerat luftflöde genom den specialdesignade CSF Liquid-to-Air Intercooler Core (CFD-analys och testning slutförd för att säkerställa optimal prestanda)
- ** 60% ökning av kärnstorleken jämfört med OEM-kylaren
- Vänster / höger, tvärflöde, dubbelpassad kärnkonfiguration med 2-stegs vattenkylning för maximal effektivitet och minskning av intagstemperaturen (jämfört med OEM-enkelriktad vertikalflödesdesign)
- Designad med 3D-skanning / snabb prototypteknik för att säkerställa exakt montering och maximal ytautnyttjande
"Drop-in Fit" -design för en enkel och snabb plug-and-play-installation, komplett med "Quick-Connect" -vattenanslutningar och sensorportar i OEM-stil
- Färdig med en professionell "Crinkle Black" pulverlackerad yta (CSF # 8082), även tillgänglig i rå aluminium med alternativ för anpassad pulverlackering tillgänglig (CSF # 8082R)
Livstidsgaranti
- OEM #: 17517846235
CSF Frontmonterad Värmeväxlare:
BMW S55-motorn använder indirekt laddluftkylning. Med indirekt laddluftkylning kyls laddluften av en kylvätskekrets med låg temperatur. Kylvätskekretsen med låg temperatur kyls sedan igen av drivluften via två luft / kylvätskevärmeväxlare. En reducerad kylvätsketemperatur förbättrade direkt kylluftens kylprestanda.
CSF-värmeväxlaren installeras som en uppgradering mot den ursprungliga huvudvärmeväxlaren. CSF-värmeväxlaren har en 2-radig 42 mm dubbelkärna och CSFs exklusiva B-Tube-teknik. B-rörstekniken ensam möjliggör en ökning av kylningseffektiviteten med över 15% jämfört med den traditionella O-rördesignen för den ursprungliga värmeväxlaren. Som OEM-leverantör med toppmoderna produktionsmaskiner kan CSF installera en extremt effektiv finhöjd på endast 6,5 mm för maximal ytkontakt. Flödesstrukturen med dubbla passager gör att kylvätskan kan strömma två gånger genom kylarens kärna innan den lämnar kylaren för lägsta möjliga utloppstemperatur. Den främre kylytan ökar med ~ 27% jämfört med den ursprungliga värmeväxlaren.
CSF Frontmonterad Värmeväxlare – BMW S55 M2 COMP | M3 | M4
BMW S55-motorn använder indirekt laddluftkylning. Med indirekt laddluftkylning kyls laddluften av en kylvätskekrets med låg temperatur. Kylvätskekretsen med låg temperatur kyls sedan igen av drivluften via två luft / kylvätskevärmeväxlare. En reducerad kylvätsketemperatur förbättrade direkt kylluftens kylprestanda.
CSF-värmeväxlaren installeras som en uppgradering mot den ursprungliga huvudvärmeväxlaren. CSF-värmeväxlaren har en 2-radig 42 mm dubbelkärna och CSFs exklusiva B-Tube-teknik. B-rörstekniken ensam möjliggör en ökning av kylningseffektiviteten med över 15% jämfört med den traditionella O-rördesignen för den ursprungliga värmeväxlaren. Som OEM-leverantör med toppmoderna produktionsmaskiner kan CSF installera en extremt effektiv finhöjd på endast 6,5 mm för maximal ytkontakt. Flödesstrukturen med dubbla passager gör att kylvätskan kan strömma två gånger genom kylarens kärna innan den lämnar kylaren för lägsta möjliga utloppstemperatur. Den främre kylytan ökar med ~ 27% jämfört med den ursprungliga värmeväxlaren.
CSF-värmeväxlaren är utrustad med CNC-frästa "Quick-Connect" inlopps- / utloppsanslutningar och CNC-frästa fästen och beslag. Den kan anslutas direkt och enkelt till alla originalslangar, inget behov av att klippa eller modifiera galler, lock eller andra delar - en 1: 1-ersättning. Den är också perfekt som ersättning för olycksfordon eller fordon med defekt kylare. (Observera att för montering av den större 50-rads Race värmeväxlaren krävs olika modifieringar av plastdelarna).
Dessutom är CSF-värmeväxlaren utrustad med en praktisk avtappningsplugg, som originalsystemet inte har! Inkluderat är även ett skyddskorn för stenskott. Detta säkerställer största möjliga säkerhet mot stenskott i kylnätverket. Tack vare termodynamiskt optimerad korrosionsförångning säkerställer CSF maximal kvalitet och hållbarhet - detta understryks av produktens livstidsgaranti.
CSF Prestanda-Intercooler – BMW F30, F32, F22, F87 M235i, M2, 328i, 428i, 335i, 435i, N55
- Stegad kärnkonstruktion för maximal ytkontakt och internt luftflödesvolym - största "Drop-in Fit" -intercooler tillgänglig i branschen
- Designad med 3D-skanning / snabb prototypteknik för att säkerställa exakt montering och maximal ytautnyttjande
- Testad i labb hos CSF: s In-House Vindtunnel
- Avrundad framsidesstång / plattform för optimerat luftflöde genom kärnan *
- "Drop-in Fit" -design för en enkel och snabb plug-and-play-installation - Komplett med inlopps- / utloppsanslutningar i OEM-stil "Quick Connect"
- Helt vändbar Tillbaka till OEM-specifikationer utan ändringar behövs
- Finns i Silver (# 8115) och Matte Black (# 8115B)
- Passar: BMW F30, F32, F22, F87 M235i, M2, 328i, 428i, 335i, 435i, N55
- ~ 40 * F Temperaturfall i jämförelse med OEM-intercooler efter flera upprepade körningar
- Effektökning med 15-20 HP på lagerbilar, 25+ HP på modifierade fordon
- OEM-nr: 17517600531
DORCH B58 Steg 1 HPFP Uppgradering
Instruktioner är på Engelska och direkt från DORCH hemsida
After months of R&D we have finally released the world’s first B58 HPFP upgrade! This is a complete plug-and-play kit to support up to 600whp (this number can vary quite a bit depending on tuning strategy and the blend of ethanol*). There’s no cutting, no bending, no crimping, etc. This kit drops right in with full control from the DME, just like the OEM pump. All of the safety and sophistication of the stock DME remain in place.
*Full E85 is tuner-dependent, but we typically recommend our Stage 2 HPFP Upgrade kits
Kit Contents:
B58 HPFP Flow Capacities
The table below serves as a reference for maximum fuel flow in cubic centimeters per camshaft revolution for various B58 fuel pump options. These calculations are based on the B58 cam lobe. Each engine will have varying fuel flow capacities depending on the lift and number of lobes on the camshaft.Pump Model | Fuel Flow (cc/rev) |
---|---|
HDP5 Evo (Stock B58) | .954 |
HDP6 (Stock B58TU) | 1.178 |
Dorch Engineering Stage 1 | 1.299 |
Dorch Engineering Stage 2 | 1.558 |
- HPFP w/ Hardware
- High Pressure Line
- Quick Connect Low Pressure Line
- Low Pressure Line Bracket
- Plug-n-Play Adapter Harness
DORCH B58 Steg 2 HPFP Uppgradering
Instruktioner är på Engelska och direkt från DORCH hemsida
After months of R&D we have finally released the world’s first B58 HPFP upgrade! Our Stage 2 kit is a bigger, better version of our Stage 1 kit for some of the more extreme applications. This is a complete plug-and-play kit to support up to 700whp and also allow for full E85 up to 550whp (these numbers can vary quite a bit depending on tuning strategy, fuel type, etc.). There’s no cutting, no bending, no crimping, etc. This kit drops right in with full control from the DME, just like the OEM pump. All of the safety and sophistication of the stock DME remain in place.
Kit Contents:
B58 HPFP Flow Capacities
The table below serves as a reference for maximum fuel flow in cubic centimeters per camshaft revolution for various B58 fuel pump options. These calculations are based on the B58 cam lobe. Each engine will have varying fuel flow capacities depending on the lift and number of lobes on the camshaft.Pump Model | Fuel Flow (cc/rev) |
---|---|
HDP5 Evo (Stock B58) | .954 |
HDP6 (Stock B58TU) | 1.178 |
Dorch Engineering Stage 1 | 1.299 |
Dorch Engineering Stage 2 | 1.558 |
- HPFP w/ Hardware
- High Pressure Line
- Quick Connect Low Pressure Line
- Low Pressure Line Bracket
- Plug-n-Play Adapter Harness
DORCH N55 Steg 1 HPFP Uppgradering
Instruktioner är på Engelska och direkt från DORCH hemsida
This is a complete plug-and-play kit to support up to 550whp (this number can vary quite a bit depending on tuning strategy and the blend of ethanol). There’s no cutting, no bending, no crimping, etc. This kit drops right in with full control from the DME, just like the OEM pump. All of the safety and sophistication of the stock DME remain in place.
Kit Contents:
N55 HPFP Flow Capacities
The table below serves as a reference for maximum fuel flow in cubic centimeters per camshaft revolution for various N55 fuel pump options. These calculations are based on the N55 cam lobe. Each engine will have varying fuel flow capacities depending on the lift and number of lobes on the camshaft.Pump Model | Fuel Flow (cc/rev) |
---|---|
HDP5 (Stock N55) | 0.837 |
HDP5 Evo (Stock B58) | 0.897 |
HDP6 (Stock B58TU) | 1.107 |
Dorch Engineering Stage 1 | 1.221 |
Dorch Engineering Stage 2 | 1.465 |
- HPFP w/ Hardware
- High Pressure Line
- Low Pressure Line
- Low Pressure Line Bracket
- Plug-n-Play Adapter Harness
DORCH N55 Steg 2 HPFP Uppgradering
Instruktioner är på Engelska och direkt från DORCH hemsida
Our Stage 2 kit is a bigger, better version of our Stage 1 kit for some of the more extreme applications. This is a complete plug-and-play kit to support 650whp and also allow for full E85 up to 500whp (these numbers can vary quite a bit depending on tuning strategy, fuel type, etc.). There’s no cutting, no bending, no crimping, etc. This kit drops right in with full control from the DME, just like the OEM pump. All of the safety and sophistication of the stock DME remain in place.
Kit Contents:
N55 HPFP Flow Capacities
The table below serves as a reference for maximum fuel flow in cubic centimeters per camshaft revolution for various N55 fuel pump options. These calculations are based on the N55 cam lobe. Each engine will have varying fuel flow capacities depending on the lift and number of lobes on the camshaft.Pump Model | Fuel Flow (cc/rev) |
---|---|
HDP5 (Stock N55) | 0.837 |
HDP5 Evo (Stock B58) | 0.897 |
HDP6 (Stock B58TU) | 1.107 |
Dorch Engineering Stage 1 | 1.221 |
Dorch Engineering Stage 2 | 1.465 |
- HPFP w/ Hardware
- High Pressure Line
- Low Pressure Line
- Low Pressure Line Bracket
- Plug-n-Play Adapter Harness